Drtivý útok

Obrazek P1   Impreza P1 je auto, které vám dovolí pořádně si užít. Policie se modlí, aby měla ve svých řadách konstábla Burnse,nebo letku Eurofighterů k vašemu rychlému a čistému zničení. Pé jednička má v sobě kus zvířete.Byla navržena a postavena, aby byla permanentně "in", přitahovala pohledy motoristických nadšenců a stála mimo šeď. Zkusíme přemluvit českého dovozce, aby se objevila i u nás... Pamatujete si první dravé Imprezy z Japonska? Tenkrát Subaru prohlásilo, že dokáže udělat ještě lepší auto, které bude splňovat všechny evropské bezpečnostní a emisní stardardy a přitom bude plně srovnatelné s BMW M3 nebo Evo IV od Mitsubishi. "Jsme přesvědšeni, že všechny porazíme!" Takové je motto celého projektu.Nejprve Subaru vyrobilo tři vozy s dvoudveřovou karoserií v hodnotě téměř dva miliony korun pro členy britského Subaru Clubu a čekalo na jejich hodnocení. Obrazek P1 Původní plán počítal s výrobou pouhých pěti set kusů P1, ale dnes jejich počet přesáhl jeden tisíc vozů a stále se vyrábějí další. Nikdo vám teď neřekne, kolik se jich ještě vyrobí,ale určitě to nebude žádná masovka. Moje první zkušenost s P1 byla na mokru. Ideální počasí na otestování sestřenice Imprezy WRC. Po prvních pěti minutách jsem měl jasno. Podvozek tohoto dravce je pevný, ale rozhodně ne nepohodlný. Ačkoli se P1 narodila v Japonsku stejně jako model WRX Sti, je její podvozek výrazně modifikován firmou Prodrive, která se stará o závodní speciály Subaru (proto označení P). Jízdní výkony pé jedničky jsou vynikající. Akcelerace na druhý a třetí rychlostní stupeň řadí tohle Subaru mezi superauta.Navíc si k tomu můžete dopřát i patřičnou zvukovou kulisu díky speciálnímu výfuku. Ten raději pořiďte, teprve až absolvujete homologační zkoušky a STK. Samozřejmě nechybí ani typické brblání dvoulitrového boxeru v nízkých otáčkách, ale to vás u tohoto vozu asi zajímat nebude. Raději šlápněte pořádně na plyn a uslišíte, jak ze sebe každý ventil, válec, šroubek a řemen vymačkávají do poslední kapky všechno, co v nich je. A to jen proto, abyste si s P1 mohli pořádně užít. Se zakrytýma očima byste vsadili na to, že jste našlápli Porsche Turbo nebo Ferrari. Obrazek P1 Na jedné testovací trase jsem se nečekaně ocitl při předjíždění tváří v tvář náklaďáku. Připadal mi obrovský. Šel jsem prudce na brzdy a rychle se zařadil zpátky do svého pruhu. Až v ten moment jsem opravdu dokázal ocenit vynikající brzdy a jízdní vlastnosti pé jedničky. Jsou vážně výjímečné. Potřebné zpomalení proběhlo takřka okamžitě a chování vozu při divokém manévru bylo na jedničku, Není divu. Aerodynamiku křídel a vybalancování celého vozu si vzal na triko Peter Stevens,k jehož dítkům se řadí například McLaren F1... Výhled vozu směrem dopředu je v pohodě, kocháte se pohledem na sportovní volant Momo a rozvalujete se v dobře tvarovaných sportovních sedačkách Prodrive s výborným bočním vedením. Interiér není nijak oslnivý,spíše účelový,ale bílé pozadí přístrojové desky a přemíra kovových součástí vám jasně dávají najevo, s kým máte tu čest.Systém pohonu všech kol rozděluje výkon na nápravy v poměru 60:40 pro přední. O to se stará mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou,který (když na to přijde) umí udělat z pé jedničky čistokrevnou zadokolku. Celý výkon 280 koní a 338 Nm přenášejí na silnici vysoce přilnavé pneumatiky Pirelli P-Zero o rozměru 205/45 obuté na sedmnáctipalcových hliníkových ráfcích OZ, které jako by z oka vypadly těm titanovým závodním. Na konec co je dobré pro Richarda Burnse, musí být dobré také pro ostatní příznivce ikony jménem Impreza. Buďte si jisti, že japonská technologie pohonu všech kol a italské pneumatiky si na mokré silnici i šotolině získají váš obdiv. A něco k akceleraci. Kdo nezkusil, neuvěrí. Zátah ma dvojku od třech tisíc až červeným osmi tisícům je neskutečný. Stačí si jen dát pozor při přeřazení na trojku, aby vám motor nezabrnkal o omezovač a nezkazil vám tu báječnou zábavu. Po přeřazení následuje kratičká prodleva a po pořádném nádechu turba se zase probouzí ten démon pod kapotou. Měli jsme k dispozici jedno z prvních aut, jezdilo prý už skoro rok, a i tak jeho spojka a převodovka bez vážnějších problémů. Obrazek P1 Impreza P1 má o 62 koní a 48 Newtometrů víc než klasické dvoulitrové turbo a její převodovka umožňuje ještě rychlejší řazení jednotlivých stupňů, Alespoň nemá motor čas na lelkování. Ovládání spojky a převodovky se tváří tvrdě a sportovně, ale jde lehce i v běžném provozu. Pravda je, že s normální skříní byste nikdy nemohli jet tak tvrdě a sportovně, jako s tou, která je v P1, rychlosti tam padají s neuvěřitelnou přesností a lehkostí. Už jsem se tu šířil o tom jak P1 zrychluje. Někteří překvapení pasažéři to přirovnávají k svezení v Porsche 911. Ale to je jen poloviční pravda. Subaru Impreza je totiž rychlejší než Porsche! Obrazek Nová devětsetjedenácka zvládá sprint z nuly na sto za 5,4 sekundy, odlehčená GT3 za 4,8 sekundy a Impreza P1 za 4,7 sekundy! Jediný, kdo může tenhle souboj ještě zvrátit, je nejnovější model Porsche 911 Turbo, které je o půl vteřiny rychlejší. Vskutku, pokud budete porovnávat maximální rychlosti, není na tom Impreza P1 zas až tak skvěle. Ale to její příznivce nezajímá. Ani původní Impreza nebyla pro dlouhé dálnice, je to zbraň na klasickou okresku a tam se jí nikdo nevyrovná. Pro P1 tohle platí dvojnásob. Stejně ohromujíci jako zrychlení je účinek jejích brzd a hlavně kvality jejího podvozku. Pokaždé jsem se snažil odhadovat brzdnou dráhu a výjezdovou rychlost z oblouku... a pokaždé jsem se zmýlil. je těžké odhadnout, jak moc musíte zpomalit a jak být v zatáčce rychlý. Rozumějte, není problém pé jedničku ubrzdit (její vnitřně chlazené kotouče vědí, jak na to), ale jak moc přibrzdit. Skoro v každé zatáčce totiž přijdete na to, že jste mohli jet daleko rychleji. Obrazek Nejhorší na tom je, že i když prší, je to pořád stejné. Pořád to nestíháte vy,auto zachová stoický klid a jeho hranice jsou mimo vaše chápání. Tak taková je Subaru Impreza P1. Napadá mě jedna otázka na závěr: Má vůbec nějakou chybu? Ano má. Nebude se dovážet.

Technické údaje:
motor:                          čtyřválcový boxer,turbo objem:                          1994 cm3
max. výkon:                   280 koní
max. toč. moment:         338 Nm
zrychlení z 0-100km/h:     4,7 s
nejvyšší rychlost:             229 km/h
cena:                            1 700 000kč   (přepočet z liber)

autor- Paul Gregory, otištěno časopisem SPEED

 

--   Tento starší článek jsme zvolili záměrně, protože dokonale vystihuje emoce, které můžete zažívat s modely Impeza WRX STI, kreré jsou dováženy do evropy s levostranným řízením od roku 2001 - volba je jen na vás.    --